Kuka kristitty opettaja on paneutunut eniten seksuaalietiikkaan nykyaikana? Voimme löytää lukuisia erinomaisia seksuaalietiikkaa käsitteleviä kirjoja, luentoja, raamattutunteja, seminaareja ja niin edelleen. Mielestäni yksi opettaja nousee kuitenkin ylitse muiden, jos arviointikriteereinä ovat opetusten määrä, viisaus ja vaikutus maailmassa. Tuo nimi on paavi Johannes Paavali II. Kuka on paavi Johannes Paavali II? Hän on Karol Józef Wojtyła, puolalainen teologi, joka oli katolisen kirkon paavina vuodesta 1978 aina kuolemaansa asti 2.4.2005. Wojtyła syntyi 18.5.1920 hartaaseen katoliseen perheeseen. Lapsena hän kävi messussa joka päivä. Hän harrasti urheilua ja näytelmiä. Lahjakkuutta löytyi myös kieliin ja aikuisena hän osasikin peräti kolmeatoista eri kieltä. Kymmenen vuotiaana Wojtyłasta tuli kuoripoika eli papin avustaja messuun. Toisen maailmansodan aikana reilu parikymppinen Wojtyła määrättiin kivilouhimolle töihin. Iltaisin hän opiskeli salaa ja harrasti teatteria. Lisäksi Wojtyła oli jo lapsesta asti ollut tekemisissä juutalaisten kanssa ja hänen kerrotaan kuljettaneen salaa lukuisia juutalaisia pois keskitysleireiltä toisen maailmansodan aikana. Wojtyła opiskeli teologiaa toisen maailmansodan aikana ja hänet vihittiin papiksi sodan päätyttyä 1.11.1946. Kommunistisessa Puolassa papin työ ei ollut kuitenkaan helppoa, sillä pappeja oli viety vankilaan ja yhteiskuntaa pyrittiin riisumaan kristinuskosta. Vuonna 1953 Wojtyłasta tuli moraaliteologian ja sosiaalietiikan professori Krakovan pappisseminaariin. Köyhät olivat aina lähellä Wojtyłan sydäntä ja pappina hän antoi palkastaan puolet köyhien tukemiseen sekä pukeutui vaatimattomasti kuluneisiin vaatteisiin. Vuonna 1958 Wojtyłasta tuli Krakovan piispa. Piispana Wojtyłan vaatimattomuudesta kertoi se, että hän ajeli polkupyörällä paikasta toiseen - ei autolla - ja lahjoitti koko piispan palkkansa muille. Vuonna 1963 Wojtyłasta tuli Krakovan arkkipiispa ja vuonna 1967 paavi Paavali VI nimitti Wojtyłan kardinaaliksi. Kun paavi Johannes Paavali I menehtyi äkillisesti ehdittyään olla paavina vain 33 päivää, valittiin Wojtyła konklaavissa uudeksi paaviksi vuonna 1978. Wojtyła otti paavin nimekseen Johannes Paavali II. Hänet voidaan muistaa hyvin monista asioista, mutta ehkä suurelle yleisölle on jäänyt mieleen se, miten hän hoiti tehtävänsä loppuun saakka Parkinsonin taudin aiheuttamasta ruumiillisesta heikkoudesta huolimatta. Lisäksi paavi Johannes Paavali II yritettiin murhata useaan otteeseen. Häntä ammuttiin vuonna 1981 ja puukotettiin vuonna 1982. Paavi Johannes Paavali II julistettiin autuaaksi vuonna 2011 ja pyhimykseksi vuonna 2014. Autuaaksi julistamisessa merkittävä asia oli paavin kuolemanjälkeinen ihme, jossa eräs ranskalainen nunna oli parantunut jo Kristuksen luokse siirtyneen Johannes Paavali II:n esirukouksien avulla Parkinsonin taudista. Johannes Paavali II:a on lisäksi kutsuttu lisänimellä Suuri, jota on aiemmin käytetty vain kolmesta muusta paavista. Yhteiskunnallisia meriittejä on mm. Time-lehden valinta vuoden mieheksi vuonna 1994. Vuosina 1979-1984 paavi Johannes Paavali II piti Pietarinaukiolla yhteensä 129 keskiviikko-puhetta/ raamattutuntia, jotka käsittelivät ruumista Jumalan kuvana. Myöhemmin näitä opetuksia on nimitetty Ruumiin teologiaksi (The Theology of the Body). Erinomaisen suomenkielisen johdannon Ruumiin teologiaan on kirjoittanut Jason Lepojärvi, Ruumis Jumalan kuvana - Johdatus Johannes Paavali II:n ruumiin teologiaan. Tarkoitukseni on nyt aloittaa blogisarja, jossa käsittelen ruumiin teologiaa paavi Johannes Paavali II:n innoittamana. Yritän nostaa esille mielenkiintoisia pointteja ihmisruumiista Jumalan kuvana Johannes Paavalin II:n keskiviikko-puheiden pohjalta. Tarkoitukseni ei ole yrittääkään tuoda esille kaikkea, mitä Johannes Paavali II opetti, ja toivon, että mahdollisimman moni lukija voisikin ryhtyä tutkimaan paavin alkuperäisiä opetuksia. Yritän myös pohtia ja soveltaa paavin opetuksia aikamme kontekstiin, jonka kuva ihmisyydestä ja seksuaalisuudesta on usein hyvin toisenlainen kuin perinteinen kristillinen ihmiskuva. Lopuksi vielä muutama ajatus siitä, miksi paavi Johannes Paavali II:n ajatuksiin kannattaisi minun mielestäni pyrkiä perehtymään, vaikka se voisikin olla aluksi vaikeaa. Ensiksikin paavi on katolisen uskon mukaan Pietarin viran seuraaja. Jeesus antoi taivasten valtakunnan avaimet apostoli Pietarille, mikä merkitsi ylintä auktoriteettia kirkossa. Pietari oli siis ensimmäinen paavi. Eikä kyseessä ollut vain yhdelle ihmiselle annettu tehtävä, vaan virka tai istuin. Lisäksi Jeesus lupasi, etteivät tuonelan portit voita tälle Pietarille (tai Pietarin istuimelle), rakennettua kirkkoa. Näin ollen paavi Johannes Paavali II:n opetukset ovat merkittäviä, sillä hän opettaa Pietarin seuraajan auktoriteetilla osallisena siitä armolahjasta, jonka Jeesus luovutti Pietarille. Ja vaikka tähän ei protestanttina uskoisikaan, olisi silti varmasti kiinnostavaa katsoa, mitä tällaisella auktoriteetilla on sanottavaa. Toiseksi paavi Johannes Paavali II:n ruumiin teologia on herättänyt voimakasta maailmanlaajaa vastustusta. Monet protestantit ovat halunneet ilmaista irtioton "paavin hapatukseen". Myös monille katolilaisille ruumiin teologiaa ei ole ollut helppoa ottaa vastaan. Silti paavi Johannes Paavali II:n opetukset seksuaalisuudesta eivät ole mitään sen kummempaa kuin kirkon vuosituhantisen seksuaalietiikan opettamista ja soveltamista tähän päivään. Paavin juna puksuttaa yhä samoilla raiteilla kuin 2000 vuotta sitten, kun Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." Paavi Johannes Paavali II:n opetusten radikaalius on suhteessa nykyiseen sekularisoituneeseen yhteiskuntaan, ei suhteessa Kristuksen kirkkoon ja sen historiaan. Kolmanneksi on mielenkiintoista tarkastella paavi Johannes Paavali II:n positiivista vaikutusta maailmassa. Puolassa Johannes Paavali II elää yhä näkyvästi kuvien ja patsaiden kautta (Lue esimerkiksi Joonan ja Eemilin pyhiinvaellusmatkasta Puolaan täältä.) Maailmalla hänen ruumiin teologiansa elää ja inspiroi edelleen monissa pro-life järjestöissä ja julkaisuissa. Paavin raamatullisuus ja johdonmukaisuus ovat rohkaisseet varmasti monia elämään kristillisten arvojen mukaan maailmassa, joka erkanee aina vain kauemmaksi perinteisestä kristillisestä seksuaalietiikasta. Lisäksi monet ovat kääntyneet katoliseen uskoon ja maailmankuvaan juuri ruumiin teologian kautta. Seuraavissa artikkeleissa hyppäämme 70 - 80 -lukujen vaihteen Pietarinaukiolle pohtimaan, mitä sanottavaa paavi Johannes Paavali II:lla on tähän päivään. Tervetuloa mukaan!
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |